Guerra al coronavirus to cykl grafik Félixa Rodrígueza (szerzej znanego pod pseudonimem Mr. Zè), zainspirowany sztuką plakatu doby republikańskiej Hiszpanii i wojny domowej. Rozpoznawalna estetyka łączy się płynnie z hasłami nawiązującymi do solidarności, odpowiedzialności za inne osoby oraz wsparcia publicznej ochrony zdrowia jako dobra wszystkich obywateli i obywatelek. Rodríguez oddaje hołd osobom, które walczą na pierwszym froncie z pandemią – przede wszystkim pracującym w szpitalach i laboratoriach.
W grafikach hiszpański twórca inspiruje
się paletą i kompozycjami twórców takich jak m.in. José Bardasano, Carles
Fontserè czy Arturo Ballester, tworząc czytelne nawiązania do klasyków
republikańskiego plakatu, które uzupełnia o aktualną treść. Ciężko mówić o
zawłaszczeniu dorobku tych twórców, zwłaszcza, że hasła w dobitny sposób
ukazują ciągłość ideową z pracami z lat 30. – Rodríguez jako zdeklarowany
internacjonalista i antyfaszysta podkreśla ich antykapitalistyczny i
prospołeczny wydźwięk.
plakat autorstwa José Bardasano, 1937. |
plakat autorstwa Carlesa Fontserè, 1936. |
plakat autorstwa Arturo Ballestera, 1937. |
Cykl Guerra al coronavirus stał się popularny nie tylko w
hiszpańskojęzycznym Internecie – z pytaniami o możliwość wykorzystania plakatów
zwracają się do autora także robotnicy i robotnice – grafiki Rodrígueza zawisły
w fabrykach Renault i Iveco w Valladolid oraz w wielu szpitalach. Plakaty stały
się też popularne wśród środowisk związków zawodowych, zwłaszcza w związku
protestami pracowniczymi związanymi z obchodzeniem pandemicznego BHP przez
pracodawców w Hiszpanii. Rodríguez mówi także o sygnałach od proletariatu z Chile,
Meksyku czy Peru, gdzie sytuacja klasy robotniczej w obliczu wirusa jest
jeszcze bardziej tragiczna.
Prace Félixa Rodrígueza możecie znaleźć na jego facebooku, instragramie oraz na stronie.
Artykuł, z którego korzystałem pisząc notkę został opublikowany na portalu eldiario.es.
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz