3/29/2020

Artysta czasów pandemii – Félix Rodríguez (Mr. Zè)


Guerra al coronavirus to cykl grafik Félixa Rodrígueza (szerzej znanego pod pseudonimem Mr. Zè), zainspirowany sztuką plakatu doby republikańskiej Hiszpanii i wojny domowej. Rozpoznawalna estetyka łączy się płynnie z hasłami nawiązującymi do solidarności, odpowiedzialności za inne osoby oraz wsparcia publicznej ochrony zdrowia jako dobra wszystkich obywateli i obywatelek. Rodríguez oddaje hołd osobom, które walczą na pierwszym froncie z pandemią – przede wszystkim pracującym w szpitalach i laboratoriach.

W grafikach hiszpański twórca inspiruje się paletą i kompozycjami twórców takich jak m.in. José Bardasano, Carles Fontserè czy Arturo Ballester, tworząc czytelne nawiązania do klasyków republikańskiego plakatu, które uzupełnia o aktualną treść. Ciężko mówić o zawłaszczeniu dorobku tych twórców, zwłaszcza, że hasła w dobitny sposób ukazują ciągłość ideową z pracami z lat 30. – Rodríguez jako zdeklarowany internacjonalista i antyfaszysta podkreśla ich antykapitalistyczny i prospołeczny wydźwięk. 


plakat autorstwa
José Bardasano, 1937.
plakat autorstwa
Carlesa Fontserè, 1936.
plakat autorstwa
Arturo Ballestera, 1937.

Cykl Guerra al coronavirus stał się popularny nie tylko w hiszpańskojęzycznym Internecie – z pytaniami o możliwość wykorzystania plakatów zwracają się do autora także robotnicy i robotnice – grafiki Rodrígueza zawisły w fabrykach Renault i Iveco w Valladolid oraz w wielu szpitalach. Plakaty stały się też popularne wśród środowisk związków zawodowych, zwłaszcza w związku protestami pracowniczymi związanymi z obchodzeniem pandemicznego BHP przez pracodawców w Hiszpanii. Rodríguez mówi także o sygnałach od proletariatu z Chile, Meksyku czy Peru, gdzie sytuacja klasy robotniczej w obliczu wirusa jest jeszcze bardziej tragiczna.



 



 


Prace Félixa Rodrígueza możecie znaleźć na jego facebooku, instragramie oraz na stronie.

Artykuł, z którego korzystałem pisząc notkę został opublikowany na portalu eldiario.es.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz